Advertentie plaatsen

Terug naar resultaten Start Boeken en tijdschriften Reisboeken Reisverhalen

Bijbelsche Geschiedenis - Dr Jos. Keulers

Samenvatting
  • Bieden
  • Gebruikt  
Omschrijving

Bijbelsche Geschiedenis - Dr Jos. Keulers

Professor aan het Groot Seminarie te Roermond met teekeningen van Jos. Speybroek

De Bijbelsche Geschiedenis door Dr Jos. Keulers is rijkelijk geillustreerd met tekeningen van Jos. Speybrouck.
Het boek heeft 4 uitklapbare landkaarten,( één landkaart heeft een plakbaar scheurtje ), 674 pagina's en is gebonden in hardcover. 

'De uitgave van de Bijbelsche Geschiedenis door Prof. Dr. Jos. Keulers met 100 groote teekeningen van Jos. Speybrouck, die in 1931 verscheen, werd een overweldigend succes. 
De reusachtige oplage van 5500 exemplaren was in korten tijd uitverkocht.
Het werk was vooral bestemd voor het Katholieke Huisgezin. 
Daarom was het niet samengesteld als studieboek, maar werden met verwaarloozing van al te vakkundige kwesties de Bijbelsche verhalen eenvoudig en vlot verteld. 
Zoo veroverde de Bijbelsche Geschiedenis van Prof. Keulers stormenderhand haar plaats in het Katholieke gezin van Nederland.
Doch nog veel grooter zou de triomftocht van Keulers' Bijbelsche Geschiedenis bij de huisgezinnen geweest zijn, wanneer niet de prijs van frs. 600, - in dezen crisistijd voor minder kapitaalkrachtige gezinnen een overwegend bezwaar was geweest.
Waar echter eenmaal de enorme belangstelling van de Katholieke families voor Keulers Bijbelsche Geschiedenis zóó geweldig was gebleken, zal een minder kostbare uitgave zeker ons ideaal verwezenlijken.'

Tot dusverre het prospectusbladje van den tweeden druk.

We laten hier volgen enkele regels uit het Voorwoord voor den tweeden druk, waar meteen doel en opvatting van het werk uiteengezet worden:
Wij zouden de 'Bijbelsche Geschiedenis' niet alleen willen zien op de studeertafel van den priester en van den ontwikkelden leek, maar we zouden ze willen brengen in alle huisgezinnen, opdat het wonderbare verhaal van Gods voorzienigheid overal vrede, vreugde en godsvertrouwen moge verspreiden. 
Wij zouden dit boek willen zien in de handen der kleinen, die met glinsterende oogjes de grootheid van God en de beminnelijkheid van Jezus bewonderen in de platen van Speybrouck, wij zouden het willen zien in de handen der jeugd, die door dit boek haar nog wankelenden gang leert richten volgens de eeuwenoude wetten en bedoelingen van God, in de handen der ouden van dagen, die in de bladen van Gods H. Schrift reeds den adem der eeuwigheid speuren, op het bed der zieken, die uit de overweging van Gods goedheid hoop en kracht putten om hun lijden te dragen. 
Vooral echter zouden wij het willen zien in het bezit van degenen, die, met materiëele of geestelijke moeilijkheden kampend, hun verder leven weer leeren grondvesten op de eeuwige waarheid van Gods woord. 

Om dit te bereiken is de tweede uitgave eenvoudiger van vorm. 
Toch is er rekening mee gehouden, dat ook de minder bemiddelden recht hebben op een mooi boek, vooral wanneer het zulk een onderwerp behandelt. 
De platen zijn dezelfde als in den eersten druk; ook de tekst is, op enkele kleine verbeteringen na, ongewijzigd gebleven.

In de Algemeene Inleiding wordt bepaald
1)    wat gewijde geschiedenis is (bl. 7) en hoe de verlossing van het menschdom er het centrale punt van vormt (bl. 9-10)
2)    wat we verstaan door de H. Schrift en inspiratie (bl 10-15)
3)    de houding van den schrijver tegenover de kerkelijke overheid, en meteen de omvang van het werk (bl. 15-16).

Het spreekt van zelf, dat in een Bijbelsche Geschiedenis, welke voor het volk bestemd is, de deugdelijkheid der bewijzen, welke voor de geschiedkundige waarde der verhalen worden ingebracht, niet kan overwogen worden. 
Wij zullen er ons toe moeten bepalen de voornaamste moeilijkheden te weerleggen... 

Een Bijbelsche Geschiedenis verschilt hemelsbreed van een vertaling der H. Schrift. 
Wij geven de verhalen der HH. Boeken met onze eigen woorden en voegen menige verklaring en verdere uitweiding toe; enkel wanneer een gebeurtenis een langere uiteenzetting eischt, geven wij deze met kleinere letters tusschen de verhalen in... (bl. 15-16).
Men merke wel op dat we hier (naar de verklaring van den schrijver zelf hierboven aangehaald) te doen hebben noch met een vertaling, noch met een kommentaar. Niettemin wijst schrijver er op, in de algemeene inleiding, volgens welke normen moeilijkheden moeten opgelost worden; hoe men b.v. moet letten op den letterkundigen aard: of het gaat om een streng geschiedkundig werk, of een dichtwerk of een populair verhaal. 

Wat dit laatste punt betreft, stelt schrijver ronduit de vraag of men mag aannemen dat de Bijbel volksverhalen (met geschiedkundige kern) of vrome vertelsels (zonder geschiedkundige waarde) bevat?
- 'Zoolang de Kerk, aan wie het beslissend oordeel in deze zaak toekomt, geen uitspraak gedaan heeft, moet deze vraag wetenschappelijk worden opgelost' (bl. 14). 
Hierbij worden we natuurlijk tegen twee uitersten gewaarschuwd: eerstens niet a priori volksverhalen en vrome vertelsels uitsluiten uit den Bijbel; vervolgens bij iedere moeilijkheid niet onmiddellijk het geschiedkundig karakter van het verhaal ontkennen. 
We laten hier een specimen volgen hoe schrijver die normen met veel voorzichtigheid naleeft.
... Daar de slang onder de dieren des velds gerekend wordt, kan hier niet aan enkel beeldspraak gedacht worden. 
De duivel heeft zich bediend van de uiterlijke gedaante eener slang, of wat waarschijnlijker is, van een werkelijk bestaande slang, om den mensch tot zonde te brengen... Het spreken der slang werd door den duivel veroorzaakt; verleider en werktuig worden als één beschouwd (bl. 27).
Bij de vraag: 'welke was de uitbreiding van den zondvloed?' [p. 173] wordt de meening uiteengezet van hen die houden aan een algemeene of een beperkte ramp. 
Het besluit luidt (bl. 35): Dat uitdrukkingen als 'de gansche aarde', 'alle menschen' enz. in beperkten zin kunnen en soms moeten genomen worden, blijkt uit ontelbare plaatsen der H. Schrift... (met verwijzing naar Gen. 41, 57; Deut. 2, 25; 2 Kon. 18, 8 en 3 Kon. 10,24).
Bij de uiteenzetting van de Wet die God Mozes gaf (bl. 106-123) vinden we, jammer, niet de minste allusie op de zoo herhaaldelijk geopperde moeilijkheden van de vreemde invloeden op Israels sociale en godsdienstige wetgeving. 
Over het algemeen houdt schrijver het bij de traditioneele posities, b.v. Exodus omtrent 1448; de periode der Rechters ongeveer rond 1380 en 1030.
* * *

Harde kaft - J.J. Romen & Zonen - Roermond-Maaseik - 2de druk 1938 - 674 pag - ( 3,3 kilo - 5,4 cm dik - afm: 25 cm bij 32 cm )

In goede staat 

Delen via:
Janne
Janne
Emmen, DR
Biedingen
  • Plaats hier uw bod.

Bod plaatsen

Locatie
Vergelijkbare advertenties

De lange, hete reis - Jon Burmeister
Bieden
De lange, hete reis - Jon Burmeister

De lange, hete reis - Jon BurmeisterEen Brits vrachtschip met aan boord de stoffelijke overschotten van in Vietnam gesneuvelde Franse militairen, raakt in de Zuidchinese Zee stuurloos. De radioverbinding valt uit en bovendien breekt ...

Emmen, DR

Twee jaar voor de mast  1834 - 1836 - Richard Henry Dana
Bieden
Twee jaar voor de mast 1834 - 1836 - Richard Henry Dana

Twee jaar voor de mast  1834 - 1836 - Richard Henry DanaHet klassieke verhaal van het matrozenleven op zeeDeze klassiek geworden reisbeschrijving uit de Amerikaanse literatuur mag niet ontbreken in de serie Hollandia ...

Emmen, DR

En we gaan nog niet naar huis...Wim Gramsma
Bieden
En we gaan nog niet naar huis...Wim Gramsma

En we gaan nog niet naar huis...Wim GramsmaObservaties van een reislustig volkje.Waar je op vakantie komt, je komt overal Nederlanders tegen. Vandaag de dag, maar ook al teintallen jaren gelden. En waar je ze ook ziet, je haalt de ...

Emmen, DR
Alles in "Boeken en tijdschriften".

Ook wij gebruiken cookies

Door op ‘Akkoord’ te klikken, accepteer je alle cookies (en vergelijkbare technieken) op onze website. Meer informatie.

Akkoord