Alles over Straalvliegtuigen - Hugo Hooftman
Een revolutie in de luchtvaarttechniek.
Met 104 foto's en 10 tekeningen.
Inhoud:
Ter inleiding 9
Straalvliegen is een sensatie 11
Persoonlijke ervaringen 26
Hoe werkt een straalmotor? 51
Het eerste straalvliegtuig 61
Duitsland had de eerste straaljagers 78
Het werk van Sir Frank Whittle 90
Pioniers 109
Het Comet-drama 125
Straalvliegtuigen van morgen 133
Straaljagers voor verticale start 183
Literatuurlijst 186
Straalvliegtuigen die tot dusverre zijn gebouwd 187 ( zes kantjes vol met straalvliegtuigen, alleen de eerste 10 hier vermeld )
Heinkel He 178 - 24 Augustus 1939
Caproni-Campini N. 1 - 27 Augustus 1940
Heinkel He 280 - 2 April 1941 (5 April?)
Gloster E 28/39 - 15 Mei 1941
Russisch raketvliegtuig - 15 Mei 1942
Messerschmitt Me 262 - 18 Juli 1942
Bull P-59A Airicomet - 1 Oktober 1942
Gloster Meteor - 5 Maart 1943
Arida Ar 234 - 15 Juni 1943
De Havilland Vampire - 26 September 1943
Lockheed F-80 Shooting-Star - 8 Januari 1944
Het straalvliegtuig heeft de wereld veroverd.
Geen luchtmacht meer die zichzelf respecteert of zij heeft straaljagers en straalbommenwerpers in dienst.
Marineluchtmachten gebruiken straalvliegtuigen op hun vliegkampschepen.
Sedert de herfst van 1958 viiegen straalverkeersvliegtuigen regelmatig over de Atlantische Oceaan en hebben de reisduur van een transatlantische vlucht van 12-14 uur tot ongeveer 6½ uur teruggebracht.
Reeds eerder introduceerde BOAC met haar Comets en Aeroflot met haar Tu-104's het straaIverkeersvIiegtuig op de kortere luchtroutes.
Zelfs zakenvliegtuigen en sportvliegtuigen worden nu met straalmotoren uitgerust.
In Amerika wordt de opzienbarende X-15 beproefd, die straks als eerst bemand ruimtevaartuig dank zij zijn raketmotor een hoogte van 160 km boven de aarde en een snelheid van 5700-7200 km per uur zal moeten halen.
Reeds nú zijn operationele straaljagers in dienst, die tweemaal sneller dan het geluid vliegen, en dat Z.K.H. Prins Bernhard boven Californië in een F-104B sneller dan 2000 km per uur vloog, vindt men al niet eens zoiets bijzonders meer.
Nog zijn we er niet en nog staat de luchtvaartontwikkeling slechts aan het begin.
In Amerika werkt Lockheed aan een supersonisch verkeersvliegtuig dat met Engelse De Havilland Gyron-straalmotoren Mach 3 moet kunnen halen, d.w.z. driemaal sneller dan het geluid zal vliegen (3200 km per uur).
Douglas werkt aan een Mach 2-3 opvolger van de DC-8, terwiji North-American mogelijk een verkeersvliegtuig zal gaan ontwikkelen uit haar Mach 3 straalbommenwerper B-70, die als bormmenwerper waarschijnlijk niet in gebruik kornt.
In Engeland heeft Bristol plarmen voor een supersonisch verkeersvliegtuig, dat met 150 passagiers en een snelheid van Mach 3 in twee uur over de Atlantische Oceaan zal kunnen vliegen.
De machine wordt de 'Vliegende oven' genoemd, omdat door de wrijving van de lucht langs het toestel bij die hoge snelheden het vliegtuig roodgloeiend zal worden.
Deze supersonische verkeersvIiegtuigen zullen géén vensters krijgen, omdat dit de constructie te zeer zou verzwakken.
De passagiers zullen alleen op een televisieschermpje nog iets van de buitenwereld kunnen zien.
Intussen werkt Bristol tevens aan een Mach 2 'research'-vliegtuig, de T-188, die in 1961 gaat vliegen.
Met het oog op de 'wrijvingswarmte' zal het van roestvrij staal worden vervaardigd.
Aluminium zou eenvoudig smelten...
Langzaam maar zeker zullen de zuigermotoren uit de verkeersluchtvaart gaan verdwiinen, zoals ze ook uit de militaire luchtvaart reeds grotendeels verdwenen zijn.
De straalmotor en de raket hebben de toekomst.
De propeller zal voorlopig echter nog in gebruik blijven bij de 'turbo-prop' vIiegtuigen, die voorzien zijn van straalmotoren welke propellers aandrijven.
Wie heeft de opzienbarende straalmotor, die zo'n geweldige revolutie in de luchtvaart heeft veroorzaakt, nu eigenlijk uitgevonden?
Beweren de Engelsen niet dat het 'hun' Frank Whittle was, maar beweren de Duitsers niet dat 'hun' Heinkel het eerste straalvliegtuig ter wereld bouwde en geven de Russen niet de eer aan A.M. Ljulka,één van 'hun' landgenoten?
Hoeveel typen met straalmotoren zijn er al vershenen, hoe werkt zo'n straalmotor, wat zijn de problemen van het straaIvIiegtuig in de verkeersluchtvaart, wat zal de toekomst brengen?
Het zijn allemaal vragen waarop dit boek zal trachten een zo goed mogelijk antwoord te geven.
Daarbij zal 'techniek' zoveel mogelijk worden vermeden en zal het zodanig worden geschreven, dat het voor de leek en vooral voor de jeugd begrijpelijk is.
In dit boek beperken we ons tot de zuivere straalvliegtuigen.
RaketvIiegtuigen en toestellen met 'turbo-props' worden slechts terloops even aangeduid.
Ook met deze beperking, die we onszelf opleggen, is het gebied dat we bestrijken al uitgebreid genooeg.
Leest u maar!
Deze vierde druk is up-to-date gemaakt.
Er is een hoofdstuk 'Straaljagers voor verticale start' aan toegevoegd.
.
Maarn, januari 1961
Harde kaft - La Rivière & Voorhoeve - 1961 - 192 pag - ( 440 gram )
In goede staat.
Om contact met de adverteerder op te kunnen nemen, dient u ingelogd te zijn. Maak hieronder een account aan of log in.
De Grote Handwerkenencyclopedie - Annie MorandAlles over naaien, breien, haken, borduren en tapisserie Geïllustreerd met zwart-wit tekeningen en patronen. Voorzien van handige duimgrepen om de hoofdstukken uit elkaar te ...
Tuinaanleg en beplanting in kleur - Eigil Kiaer - MoussaultDit zevende deel van de kleurrijke serie Moussault's Tuinencyclopedie vormt een logisch vervolg op een handzame, aantrekkelijke en vooral betaalbare reeks boeken die de ...
Gids voor de ruiter - Dressuur - M.J. Stevens Illustraties Carole VincerGids voor de ruiter is een serie waarin in elk deel één onderwerp uitgebreid aan de orde komt. Stap voor stap, aan de hand van talrijke ...