Advertentie plaatsen

Start Boeken en tijdschriften Jeugdboeken Tot 18

Hilversum riep de Reiger - A.D. Hildebrand - A. Viruly

Samenvatting
  • Bieden
  • Gebruikt  
Omschrijving

Hilversum riep de Reiger - A.D. Hildebrand - A. Viruly

Wat is er dan niet zo helemaal echt gebeurd in dit boek?
Je zult er zelf antwoord op moeten geven, want de twee mannen, die je op de laatste foto ziet, kijken jullie wel aan, maar antwoord geven ze niet.

Het zijn A. Viruly en A. D. Hildebrand, in afwachting van de gasten.

Nee, toch ook weer niet; in afwachting van de brieven der lezers en lezeressen, die dit boek aardig hebben gevonden en die ons even willen schrijven, of ze deze puzzle hebben opgelost.
En zo is alles weer op zijn plaats. 
De Ster van Transvaal bevindt zich in de schatkamers van den vorst van Rhanipur en de vorst zelf ook.

Viruly vliegt weer op en neer tussen Londen en Amsterdam en hij mag ook wel es een keertje naar Indië.
Kamps loopt weer andere dieven achterna en ik sta weer rustig achter mijn microfoontje, tenzij ik thuis zit, zoals op dit ogenblik, nu ik de laatste regels tik aan dit boek.

En verder moet je dan nog de groeten hebben van Viruly, die geen tijd had, om hier zelf nog een paar regels onder te schrijven, want een van zijn kameraden is ziek geworden en over acht minuten gaat hij de lucht in, naar Stockholm.

"Tot kijk, Viruly, en goeie reis!"
..Adietjes, Hildebrand, en veel plezier op je studio!"


Citaat:

Piloot Viruly vertelt van een schitterende opdracht

Dat was Gent pas! 
Erg opschieten deed het niet.
Dat kon je verwachten met die noord-oostenwind pal op de kop; niettemin werd ik er toch wat kriebelig van.

Levendig herinner ik mij, hoe ik die namiddag van die Decemberdag, waar,op ik voor 't eerst iets zou gaan horen van een der spannendste vluchten van mijn leven, mijzelf in de "Reiger" boven Gent heb zitten afvragen, of dat vliegersvak van me nu wérkelijk wel zo afwisselend was als het leek.
Zat ik me eigenlijk niet te vervelen?

Daar kwam ik dan weer eens uit Parijs terug - op tweeduizend meter boven Gent koers zettend op Amsterdam.

Parijs-Amsterdam - dat was een jaar of vijftien geleden toen elke lijnvlucht nog een avontuur betekende, omdat een vliegtuigmotor nog maar een raar soort mechaniek met een grillig humeur was, en toen je bij slecht weer bij gebrek aan radiohulp in een ommezien verdwaald raakte als je niet oppaste, heel wat spannender vliegen geweest.

Je luisterde toen aandachtig naar de schroefslag, je stuurde van een bekend wit huis aan een kanaal langs een straatweg tot een boerderij, waarvan je wist, dat de boerin straks in een rode schort naar buiten zou komen lopen, je lette ondertussen onafgebroken op je oliedruk, want vorige week was die bij Smirnoff ineens weggezakt en toen had die motor verder nauwelijks de kist van de grond willen houden.... o! daar liep ze met haar rode schort, even wuiven, dág Marietje! ....

Nu zien, dat ik de kerk van Noyon niet mis, die moet aan de linkerkant komen.... enfin, aan één stuk door met handen en voeten de Fokker roeiend, tóch nog naar de kaart grabbelend en aantekeningen van tijden en posities makend, èn alle instrumenten en de punten van de route in de gaten houdende: zo was elke vlucht in maar een beetje matig weer al gauw tot een heel karwei - maar een boeiend! - geworden.

En nu! 
Nu zat ik er maar zo'n beetje bij. Handen en voeten hadden niets meer te doen: de automatische piloot vloog de "Reiger" zuiverden op koers naar Schiphol dan een mens van vlees en bloed het ooit leren kon.

De route controleren deed de tweede vlieger, die al zó vaak op de Parijslijn gevlogen had "dat hij er mij, zeker bij dit mooie weer, waarachtig niet meer bij nodig had.

Nieuwe motorinstrumenten waren er sinds de tijd van bezorgdheid voor de oliedruk in het Fokkertje heel wat uitgevonden - ja - maar nu was er ook een speciale boordmécano in de cockpit bijgekomen om hen voortdurend af te lezen en ze bij te regelen, bovendien liepen die motoren van tegenwoordig tóch als horloges.

Voor 't wegzoeken bij slecht weer had je óók al een specialen man gekregen, die achter je rug precies uit zijn toverdoos goochelde, wat je er maar uit te weten komen wou: , Buitendijk, ik ben 't kwijt geraakt, waar zitten we?"


Vliegcarrière

Op 1 mei 1931 trad Viruly in dienst bij de KLM als vlieger.
Al vrij snel daarna volgde zijn eerste vlucht naar het toenmalige Nederlands-Indië. 
Hij beschreef veel van zijn belevenissen in een aantal populaire boeken, zoals We vlogen naar Indië en Alles OK?....Draaien. 
Met sommige boeken en vooral in zijn Reissonnetten toonde hij een meer literaire ambitie. 
Tevens vertaalde hij de romans Vol de Nuit (Nachtvlucht) en Pilote de Guerre (Oorlogsvlieger) van de Franse vlieger / schrijver Antoine de Saint-Exupéry, met wie hij bevriend was, in het Nederlands. 
Van het toneelstuk Village Wooing van George Bernard Shaw maakte hij een Nederlandse versie onder de titel Dorpsvrijage.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog wilde hij niet in het bezette Nederland blijven. 
Al aan de vooravond van de Duitse aanval op Nederland in 1940 probeerde hij met zijn collega's Jan Hondong en Willem van Veenendaal met een KLM-vliegtuig uit te wijken naar Engeland, maar dat werd door KLM-directeur Albert Plesman verboden. 
In 1941 ontmoette hij zijn Zweedse vriend graaf Carl Gustav von Rosen, ook vlieger. 
Deze regelde een visum voor hem, zodat hij via Zweden alsnog naar Engeland kon gaan. 
Daar vloog hij in opdracht van de Nederlandse regering in ballingschap onder meer op de KLM-lijndienst van Bristol naar Lissabon in het neutrale Portugal.

Na de bevrijding keerde Viruly terug naar Nederland. 
Hij trouwde in 1946, voor de tweede maal, met Henderika ("Riekes") Groenhout. 
Hij werd een van de meest gerenommeerde KLM-gezagvoerders, kreeg in 1953 de eretitel Commodore en werd chef van de trans-Atlantische vliegroute. 
Daaraan kwam op 5 september 1954 een abrupt einde.

Ongeval:

Op die dag was hij de gezagvoerder van de Lockheed Super Constellation Triton, die tijdens KLM-vlucht 633 nabij Shannon Airport verongelukte, waarbij 28 doden vielen. 
De Raad voor de Luchtvaart onderzocht het voorval en concludeerde dat onverwachts het landingsgestel opnieuw was uitgeklapt. 
De gezagvoerder had daarop niet alert genoeg gereageerd. 
Tegen Viruly werden geen tuchtmaatregelen genomen. 
Weliswaar was hij in zorgvuldigheid tekortgeschoten, maar "gelet op het leed dat dit ongeval hem reeds heeft veroorzaakt en op het feit dat hiermee tevens een langdurige en verdienstelijke carrière is afgesloten, acht de Raad het verantwoord om van haar bevoegdheid maatregelen van tucht te nemen, geen gebruik te maken". 
Viruly ging met vervroegd pensioen en beëindigde hierbij zijn loopbaan, met 19.000 vlieguren. 
Hij heeft altijd gezegd dat hem niets te verwijten viel omdat er simpelweg te weinig tijd was geweest om te reageren. 
Hij was verbitterd over de behandeling die hem door de KLM ten deel was gevallen.

Geillustreerd door Uschi

Harde kaft - 1941 - 205 pag - z/w foto's en tekeningen - ( 561 gram )

De Arbeiderspers - Amsterdam 

In goede staat.

Delen via:
Janne
Janne
Emmen, DR
Biedingen
  • Plaats hier uw bod.

Bod plaatsen

Locatie
Vergelijkbare advertenties

Fearstreet dl 7 - Duivelse Slaapwandelingen - R.L. Stine
Bieden
Fearstreet dl 7 - Duivelse Slaapwandelingen - R.L. Stine

Fearstreet dl 7 - Duivelse Slaapwandelingen - R.L. StineIn Fear Street ben je zelfs in je dromen niet veilig!Luister niet naar de verhalen die men vertelt over Fear Street. Ga er zelf eens een kijkje nemen en ontdek of al die geheimzinnige ...

Emmen, DR

Slimmer dan de vijand - Wim van Zwol
Bieden
Slimmer dan de vijand - Wim van Zwol

Slimmer dan de vijand - Wim van ZwolToen ons land in 1940 overvallen werd door de Duitsers wisten wij niet wat oorlog was. Dapper vochten onze soldaten tegen de overmachtige vijand en na een korte, hevige strijd van enkele dagen was ...

Emmen, DR

Bandietenjacht op de Westerschelde - Kees Vlieger
Bieden
Bandietenjacht op de Westerschelde - Kees Vlieger

Bandietenjacht op de Westerschelde - Kees VliegerIn de bekende badplaats Blankenberge aan de Belgische Noordzeekust wordt een Amerikaanse toerist beroofd van het geld, dat hij zojuist in de speelzaal met roulette had gewonnen. Ook de ...

Emmen, DR
Alles in "Boeken en tijdschriften".

Ook wij gebruiken cookies

Door op ‘Akkoord’ te klikken, accepteer je alle cookies (en vergelijkbare technieken) op onze website. Meer informatie.

Akkoord